Wednesday, July 1, 2009

38 KES BARU H1NI

38 lagi kes baru H1N1 - Ancaman selesema babi makin serius
TIONG LAI (tengah) bersama Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican (kanan) dan timbalannya, Datuk Dr. Ramlee Rahmat menunjukkan poster selesema babi di Putrajaya semalam.
PUTRAJAYA - Jumlah kes baru selesema babi meningkat hampir tiga kali ganda dalam tempoh 24 jam dengan rekod 38 kes semalam berbanding hanya 14 kes kelmarin, menjadikan jumlah keseluruhan mangsa wabak itu setakat ini 196 kes.
Daripada jumlah itu, sebanyak 33 kes import manakala lima lagi penularan tempatan.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, mangsa terbaru itu membabitkan 30 orang rakyat Malaysia serta lapan warga asing.
Bercakap pada sidang akhbar di sini semalam, beliau memberitahu, lima kes penularan tempatan itu membabitkan tiga pelajar Sekolah Menengah Tsun Jin, Cheras dan dua lagi kontak kepada kes import terdahulu.
"Dua sekolah, Sekolah Menengah Tsun Jin Cheras, Kuala Lumpur dan Sekolah Tinggi Chung Hwa, Seremban masih ditutup sehingga Jumaat ini dengan 4,668 orang dikuarantin,'' jelasnya.
Tiong Lai turut mengumumkan tambahan 29 klinik kesihatan di seluruh negara dan lima hospital swasta di Lembah Klang bagi khidmat pengambilan sampel kes

No comments:

Post a Comment