Wednesday, April 1, 2009

CERITA LIPUR LARA

al-kisah pada satu pagi yang indah yang damai nan permai duduklah sepasang suami isteri yang bahagia iaitu Pak Pandir dan Mak Andeh. Satu-satunya anak kesayangan mereka iaitu Londeh belum lagi bangun tidur. Sambil menikmati juadah yang berupa lempeng dan sambal tumis dilengkapkan dengan air kopi-o, Pak Pandir mula membuka kata."Eh..Andeh,awak tak rasa pelik ke dengan kelakuan anak awak si Londeh tu"."Eh..awak ni,anak kita pulak kan ke anak awak juga".balas Mak Andeh merengus."iya lah".jawab Pak Pandir.sambung Pak Pandir lagi,"Awak ni Andeh tak risau ke dengan si Londeh tu,ya la kejap dia nak jadi businessmanla,kejap tu nak jadik professor,pas tu nak jadik artis pulak,heran la aku"."Ahh..apa pulak nak dirisaukan,asal dia jadik orang,udah le".sahut Mak Andeh.

"Gini,Andeh...saya ade satu akal.Macamana kalau kita uji minda anak kita si Londeh tu".congak Pak Pandir."Nak uji macamana?"tanya Mak Andeh. "Macam ini,kita pura-pura tinggalkan satu nota pada Londeh mengatakan kita pergi keluar kota dan akan pulang pada tengah malam ni. Berhampiran dengan nota tu, kita letakan not RM50,sebuah buku dan sebotol arak. Kita berdua akan membuat intaian apa yang Londeh akan pilih.Kalau dia pilih not RM50,kita tahulah Londeh nak jadi businessman,kalau dia pilih buku tentulah nak jadi professor,kalau dia pilih botol arak rasanya dia pilih jadi artis".terang Pak Pandir. Terkulat-kulat Mak Andeh mendengar plan Pak Pandir tu.

Dalam tempoh 10 ke 15 minit kemudian Pak Pandir dan Mak Andeh pun menyiapkan benda-benda yang disebutkan oleh pak Pandir tu dan disusunkan di atas meja makan di ruang tamu. Salepas menulis nota yang berbunyi "PAPA DAN MAMA KELUAR KOTA DAN PULANG MALAM NI" ,mereka berdua pun bersembunyi di atas loteng untuk memerhatikan apa yang dibuat oleh anak mereka si Londeh tu.

Tidak lama kemudian kemudian si Londeh pun bangun dari tidurnya dan menuju ke meja makan untuk menjamah sisa-sisa sarapan yang disediakan oleh Mak Andeh tanpa menyedari parentnya sedang memerhatikannya dari atas loteng. Londeh membaca nota yang di atas meja kemudian ia mencapai not RM50 lalu di masukkan ke dalam poket seluarnya lalu kembali ke dalam bilik.Fikir pak Pandir "ooo.. nak jadi businessman rupanya"bisiknya pada Mak Andeh.Mak Andeh cuma mengangguk-ngguk aje mengiakan. Tiba-tiba siLondeh keluar dari biliknya ,terus mencapai buku dan menonggak botol arak. Spontan pak Pandir menepuk dahinya."FUH"...."Nape pak Pandir?"tanya Mak Andeh. "Londeh nak jadik orang politikla.."

No comments:

Post a Comment