Wednesday, April 29, 2009

LESU KERANA PANAS

Dalam keadaan sekarang dimana keadaan panas dan hujan yang tidak menentu menyebabkan kita semua selalu demam. Semua orang tidak terkecuali kanak-kanak,orang muda,orang tua tidak terlepas dari gangguan daripada perkara-perkara tersebut. Perkara yang akan saya utarakan di sini ialah berkaitan LESU KERANA PANAS.
Lesu kerana panas berlaku kepada orang yang terdedah pada suhu yang terlalu tinggi sedangkan ia tidak biasa dengan keadaan seperti itu. Di antara gejaalanya termasuk berpeluh terlalu banyak,pening-pening,rasa nak pitam,terlalu lemah,pucat(berbeza dengan pitam kerana panas,yang terdapat kulit berwarna merah),kulit lembab (yang terasa sejuk),denyutan nadi yang lemah dan pernafasan yang cetek. Suhu badan pesakit (yang diukur di bawah lidahnya) biasanya normal.
Apa yang berlaku ialah banyak darah berkumpul di bawah kulit untuk menyejukan tubuh. Ini mengurangkan jumlah darah yang ujud untuk dipam oleh jantung sehinggakan tidak cukup untuk membekalkan keperluan otak. Ini menyebabkan kecendrungan untuk pengsan.

APA YANG HARUS DILAKUKAN.

1. Baringkan pesakit di tempat yang sejuk daalam kedudukan yang paling selesa. Tanggalkan pakaian yang berlapis dan longgarkan sebarang pakaian yang sendat. Letakkan kain lembab di atas dahi dan pergelangan tangan dan arahkan kipas angin ke tubuhnya.

2. Angkatkan kaki pesakit dan urut ke arah badan untuk melancarkan peredaran darah.

3. Jika pesakit tidak berapa sedar bukakan botol air amonia harum dekat hidungnya untuk bertindak sebagai perangsang.

4. Jika pesakit sedar sekarang,beri pil garam melalui mulut atau beri dia minum segelas air garam(garam yang dilarutkan dalam air,empat sudu teh setiap liter air). Jika dia tidak sedarkan diri beri larutan garam yang lebih cair(dua sudu teh seliter air) melalui enema.

5. Sementara pesakit sedang pulih,dia harus bertenang di tempat yang sejuk,sambil masih berbaring separuh bersandar. Dia harus mengelakkan diri daripada suhu yang tinggi selama beberapa hari.

No comments:

Post a Comment