Tuesday, April 14, 2009

KITAR SEMULA DEMI MASA DEPAN

Setiap hari,kita menghasilkan 15,000 tan sampah. Tetapi kita sebenarnya semakin kesempitan ruang untuk menampungkan. Kita biasanya tidak memikirkan di manakah sampah sarap kita di buang atau apakah yang terjadi kepadanya sebaik sahaja ia di pungut. Hakikatnya lori sampah tidak dapat menghapuskannya begitu saja kerana ia biasanya akan diangkut ke tempat pelupusan sampah.

Kapisiti tempat pelupusan sampah semakin terhad. Dimasa yang sama jutaan RM dihabiskan untuk urusan mengangkut dan melupuskan sampah. Akhir-akhir ini timbul pula isu pencemaran,resapan bahan kimia yang mendatangkan kesan terhadap sumber air bawah tanah. Sudah tiba masanya kita semua bersama-sama menangani masalah sebelum ianya terlewat. Oleh itu FIKIR DULU SEBELUM BUANG. Jadikan amalan mengitar semula sebagai sebahagian hidup kita.

APA ITU KITAR SEMULA? Proses mengitar semula melibatkan usaha mengumpul,memproses dan mengguna semula bahan-bahan yang pernah dianggap sampah.

KENAPA KITAR SEMULA?

1. Kitar semula untuk memelihara ruang hidup kita. Ketika ini terdapat kira-kira 230 tapak pelupusan sampah di Malaysia. Tiap satunya berkeluasan di antara 20 - 150 ekar. Apabila satu tempat itu sudah penuh satu tempat baru yang lain akan dibuka. Lama kelamaan tempat-tempat pelupusan ini akan mencerobohi ruang hidup manusia.

2. Kitar semula untuk persekitaran yang lebih sihat dan lebih bersih. Sampah ini jika dibiarkan akan menjadi tumpuan haiwan pembawa penyakit contohnya tikus dan gagak. Dengan kitar semula kita dapat mengawal penyakit dari merebak.

3. Kitar semula untuk mengurangkan pencemaran. Longgokan bahan buangan di dalam tong sampah,lori dan tempat pelupusan merupakan salah satu punca pencemaran iklim tropika. Kitar semula dapat mengurangkan ancaman alam sekitar seperti pencemaran air bawah tanah dan udara.

4. Kitar semula untuk menjimatkan kos. Dalam jangka panjang,mengitar semula dapat menjimatkan berbanding usaha meyelenggara tapak pelupusan sampah atau sistem yang lain. Satu program kitar semula yang cekap akan memannfaatkan anda kerana caj untuk pelupusan akan dikurangkan.

5. Kitar semula untuk menjimatkan sumber kita. Malaysia mengimport lebih 25,000 tan kertas buangan setiap bulan bagi menghasilkan produk kertas bagi menampung permintaan tempatan.

6. Kitar semula untuk menjimatkan tenaga. Kitar semula satu tin minuman adalah sama dengan tenaga yang diguna untuk memasang TV selama 3 jam. Kitar semula kaca menurunkan suhu lebur untuk kaca baru dapat dijimatkan sehingga 32%.

7. Kitar semula untuk menyelamatkan hutan. Untuk penghasilan 1 tan kertas, sebanyak 17 pohon pokok terpaksa ditebang. Mengitar semula kertas akan mengurangkan bilangan pokok yang perlu ditebang. Dengan ini ancaman kekurangan oksijen dan udara yang bersih untuk manusia akan lebih terjamin.

BAHAN-BAHAN YANG BOLEH DIKITAR SEMULA.

1. ProdukTin Aluminium & Tin Keluli.

2. ProdukKaca.

3. Produk Plastik.

4. Produk Kertas.

CARA DAN TEMPAT UNTUK KITAR SEMULA.

1. PENGUTIP SAMPAH.
Anda cuma perlu mengasingkan sampah yang boleh dikitar semula daripada yang lain. Pengutip sampah akan lakukan yang selebihnya.

2. TONG KITAR SEMULA.
Masukkan bahan kitar semula ke dalam tong kitar semula berwarna. Tong-tong ini boleh didapati di kompleks-kompleks perniagaan,stesen-stesen minyak,bangunan-bangunan pejabat dan balai raya. Kemudahan ini disediakan untuk menampung bahan kitar semula dalam jumlah yang kecil hingga sederhana saja.

3. PUSAT KUTIPAN.
Bahan kitar semula yang lebih banyak dan lebih besar perlu dihantar ke pusat-pusat ini. Terdapat juga beberapa pusat kutipan swasta yang membeli bahan kitar semula sebagai usaha menyokong kempen ini.

CARA MEMULAKAN KEMPEN KITAR SEMULA DI RUMAH DAN DI PEJABAT.

- Ubah cara anda membuang sampah.
jangan buang segala-galanya ke dalam tong sampah yang sama. asingkan sampah yang boleh dikitar semula daripada yang lain. ambil sedikit usaha untuk mengasingkan kaca,plastik,tin aluminium,tin keluli dan kertas.

- Amalkan sistem yang mudah. sediakan tong atau beg plastik di tempat-tempat yang strategik di rumah atau pejabat.

- Pilihan bekas. gunakan sebarang jenis tong atau beg. contohnya kotak kadbod,kotak kayu,bakul plastik dan rotan,tong sampah berpenutup,beg plastik,sarung guni,beg sampah plastik dll.

- Libatkan ahli keluarga dan rakan sekerja. amalan akan menjadi lebih mudah jika setiap orang komited untuk mengitar semula.

- Pastikan ia ringkas. amalkan konsep kitar semula secara perlahan-lahan,selangkah demi selangkah. tunjukkanlah kesungguhan anda melalui teladan dan amalkannya sehingga ia menjadi sebahagian hidup anda.

No comments:

Post a Comment