Monday, May 4, 2009

BABI PUNYA HAL

Pada 18 Mac 1999 satu virus baru ditemui di Kampung Sungai Nipah,Lukut,Negeri Sembilan. Virus yang dinamakan sempena kampung tersebut iaitu NIPAH telah menyebabkan wabak JE (Japaness Encaephalitis) muncul sehingga menyebabkan ratusan nyawa maut kerana wabak ini. Wabak ini dikatakan berpunca daripada ternakan babi tetapi disebarkan oleh nyamuk kolik yang merupakan viktor kepada virus tersebut. Virus nipah pula dipercayai disebarkan melalui sentuhan secara langsung seperti cairan badan (darah),air kencing dan air liur babi. Kajian telah menunjukkan pembiakan nyamuk kolik ini ada kaitan dengan cara ternakan babi yang kotor dan sistem pembuangan najis yang tidak teratur menyebabkan wabak JE tersebar dengan cepat dan sukar untuk dikawal.



Kini satu lagi wabak berkaitan dengan babi muncul kembali."SELSEMA BABI". Sebelum itu pun ujud "SELSEMA BURUNG". Kita fikir burung saja yang selsema tetapi rupa-rupanya babi pun selsema. Virus selsema burung pertama kali dikesan di Asia sekitar tahun 2003. Walaupun tidak sebahaya selsema babi tetapi kira-kira 250 nyawa telah terkorban dan ianya merebak ke Eropah.



Menurut kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) virus selsema babi ini adalah lebih bahaya dari selsema burung atau JE. Selsema Babi ini adalah gabungan virus babi,burung dan manusia. Gabungan ketiga-tiga virus ini tentunya mempunyai kekuetan yang luar biasa. Jadi ia adalah sesuatu yang tidak boleh dipandang ringan oleh Pihak Berkuasa.

No comments:

Post a Comment