Thursday, May 28, 2009

REMPIT VS H1N1

Isu mat rempit tak sudah-sudah dibincangkan dikalangan seluruh masyarakat di negara ini. Ia seolah-olah telah menjadi satu wabak penyakit sosial yang merebak menyerang minda anak-anak muda dewasa ini. Keadaan ini dilihat seolah-olah ianya lebih bahaya daripada selsema babi jika dilihat dari segi kepantasannya merebak dan angka kematian yang dicatatkan setakat ini.
Melihatkan aksi yang begitu berani dalam berbagai posisi yang dipaparkan sama ada melalui media cetak atau pun tv penunggang dan pemboncengnya dirasakan akan menemui kecelakaan. Dah tentunya kita semua akan merasa kerugian kerana jiwa dan jasad remaja yang mempunyai keberanian seperti itu mati sia-sia di jalanraya. Lebih membimbangkan ianya akan melibatkan orang yang tidak berdosa kerana perbuatan mereka.
Apa yang disoalkan sekarang ini ialah apakah langkah-langkah yang kita ambil sekarang ini berkesan? Dirasakan tidak cukup dengan melakukan sekatan-sekatan jalanraya atau pun tangkapan-tangkapan sekumpulan mat rempit pada sesuatu masa. Apa yang dilihat ialah sekatan jalanraya oleh pihak polis telah menjadi satu medan cabaran yang baru dan menjadi ukuran kehebatan jika mereka berjaya menembusinya. Rasanya kita semua harus memikirkan bagaimana satu tindakan yang drastik dan holistik bagi membenteras gejala merempit dari terus menerus berleluasa.
Isu rempit ini adalah melibatkan dua komponen utama iaitu manusia dan mesin. Gabungan dua komponen inilah yang menyebabkan gejala merempit ini ujud.

No comments:

Post a Comment