Thursday, May 28, 2009

WANG & HARTA TIDAK BERGUNA

Apabila kita mendengar salah seorang anggota keluarga ataupun rakan-rakan kita yang ditimpa penyakit,kita mungkin berfikir ini mungkin tidak akan berlaku pada diri kita. Kita perlulah sedar bahawa kita ini bukannya kebal kerana kita mungkin akan mengalami nasib yang sama sebagaimana anggota keluarga ataupun rakan-rakan kita yang diserang penyakit.
Berdasarkan kepada statistik,setiap 4 orang rakyat Malaysia,1 daripadanya berkemungkinan akan mengidap barah dalam seumur hidup. Ini tidak termasuk penyakit-penyakit lain seperti kencing manis,sakit jantung,darah tinggi,buah pinggang dan sebagainya. Ketika kita masih sihat kita mungkin tidak terfikir semua ini tetapi apabila seseorang sudah itu ditimpa penyakit, pada masa itu semuanya sudah tidak berguna lagi. Bak kata pepatah nasi sudah menjadi bubur.
Pada masa itu wang dan harta sudah tidak menjadi penting. Kegembiraan dan keseronokan yang kita kecapi selama ini sudah berlalu dan perkara-perkara yang dapat dibuat semasa sihat dulu menjadi begitu berat untuk dilakukan apabila sudah ditimpa penyakit.
Oleh itu semasa kita sihat ini kita sepatutnya beringat kerana penyakit boleh dijauhi sekiranya kita berpandukan petua-petua yang mudah dan simple saja. Selai dengan menggunakan teknoloji terkini,banyak petua yang boleh kita lakukan tanpa mengeluarkan belanja yang tinggi misalnya dengan mengamalkan permakanan seimbang dan melakukan riadah.
Melakukan riadah selain meerupakan satu cara berjimat,ia adalah satu petua yang berkesan untuk kesihatan. contohnya berjalan kaki ke pejabat,berkebun,menaiki tangga tanpa menggunakan lif ketika di pejabat dan tempat lain. Selain itu kita perlu juga mengamalkan gaya hidup yang sihat. Gaya hidup yang sihat bukan saja perlu diterapkan ketika melangkah alam remaja tetapi perlu dimulakan ketika zaman kanak-kanak lagi.
Sebagai ibubapa kita perlu peka dan berpengetahuan untuk menerapkan gaya hidup sihat dalam keluarga. ibubapa perlulah mendedahkan kepada anak-anak pentingnya penjagaan kesihatan. Kepada anak yang meningkat remaja pula perlulah didedahkan tentang kehidupan yang bermoral agar mereka tidak terjebak kepada gejala sosial seperti merokok,dadah,sek rambang dan sebagainya.
Menjaga kesihatan sebenarnya sangat mudah dilakukan tetapi perlulah berterusan selagi hayat dikandung badan.

No comments:

Post a Comment