Tuesday, May 19, 2009

KEBURUKAN BABI LA

Memang kita semua tahu babi tu salahsatu dari 2 jenis binatang yang diharamkan oleh agama islam selain anjing. Bahkan kalau kita tersentuhnya apalagi sengaja memegangnya wajib la kita mencucinya sebanyak 7 kali termasuk sekali dengan menggunakan tanah atau lumpur. Siapa sangka di akhir zaman ini babi telah mendatangkan masalah kepada kehidupan manusia di seluruh dunia. Agama islam meletakkan anjing dan babi sebagai najis yang berat (mughallazah) dan ditegaskan agar umat islam menjauhi sentuhan kedua-dua binatang ini.
Penyakit bawaan yang dikaitkan dengan babi yang dikenali sebagai Influenza A (H1N1) adalah penyakit sistem pernafasan akut yang biasanya menjangkiti babi,telah tersebar melalui udara (batuk,bersin) atau sentuhan secara langsung.
Ilmu perubatan moden menegaskan sesiapa yang memakan daging babi akan terdedah kepada berbagai penyakit seperti cacing pita,kulit berbintik,sakit sendi dan hilang ghairah. Badan babi mengandungi virus-virus berbahaya yang menjadi punca penyakit Japanese Encephalitis,virus West Nite Incephalitis,resicular somatis,penyakit kuku dan mulut serta sakit radang hati.

No comments:

Post a Comment